4.7/5 - (6 امتیاز)
دریچه منهول چدنی

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول چدنی

دریچه چدن :

چدن با آلیاژهایی از آهن و کربن گفته می شود که در آن بیش از 95 درصد وزنی را آهن تشکیل میدهد و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم هستند .

بطور معمول بین 1، 2 تا 4 درصد کربن و 1 تا 3 درصد سیلیسیم دارد و بعنوان آلیاژی سه گانه ساخته می شود . این نوع دریچه از ترکیب بتن ( معمولی یا پلیمری ) با هسته چدنی تشکیل می شود . نسل قدیمی دریچه های منهول فاضلاب  را شامل می شود در حال حاضر از  این نوع دریچه ها برای استفاده بعنوان دریچه های منهول فاضلابی کمتر مورد استفاده قرار میگیرد بیشتر استفاده آن بعنوان دریچه بازدید شیر خط می باشد .

Cast Iron Manhole Valves

چدن به آلیاژهایی از آهن، کربن و سیلیسیم گفته می‌شود که بخش اعظم آن (بیش از 95 درصد وزنی) از آهن می باشدحدود 1/2 تا 2/6 درصد از کربن و حدود 1 تا 3 درصد از سیلیسیم تشکیل شده است.

اگرچه فولاد نیز مانند چدن از طریق اضافه کردن کربن به آهن ایجاد می‌شود اما تفاوت اصلی آنها در میزان کربن موجود در آنهاست؛ به گونه‌ای که فولاد کمتر از دو درصد کربن دارد ولی کربن موجود در چدن بیش از دو درصد است. دریچه‌های چدنی در طول سالیان گذشته همواره یکی از اولین گزینه‌ها برای پوشش دهانه‌های باز منهول به منظور جلوگیری از سقوط افراد به داخل این گودال‌ها بوده و برای انواع کاربردهای برق، مخابرات، آب و فاضلاب، گاز و کاربردهای شهری مورد استفاده قرار می‌گرفته است. محبوبیت چدن‌ها ریشه در قابلیت ریخته‌گری شکل‌های مختلف با قیمت تمام شده مناسب و نیز استحکام نسبتا بالای آنها دارد. دریچـــه‌های چــدنی جزو قدیمی‌ترین و پر مصرف‌ترین دریچه‌های منهول هستند.

دریچه های منهول چدنی، پس از تولید در آزمایشگاه های معتبری مورد آزمایش قرار می گیرند. این نوع دریچه منهول چدن، دارای تاییدیه تست دانه بندی مصالح بوده و از این رو برای استفاده در محیط های مختلف کاربردی است. این دریچه ها پس از تست آنالیز، مورد تایید آزمایشگاه های قرار میگیرند. تا با اطمینان خاطر بالا به دست مشتری برسند.

مزایا و کاربرد دریچه‌ چدنی

کاربرد اصلی دریچه‌های چدنی پوشاندن دهانه منهول‌ها و چاههای دسترسی به خطوط زیرزمینی است. با این کار علاوه بر اینکه از وقوع رخدادهایی نظیر سقوط افراد و وسایل نقلیه به درون منهول‌ها جلوگیری شـــده و رفت و آمد ایمــن در سطح خیابان‌ها و پیاده‌راه‌ها قطع نمی‌شود، در زمان مورد نیاز برای بازدید فاضلاب، تکنسین‌ها از تأسیسات زیرزمینی (مانند خطوط برق و مخابرات، گاز و آب و فاضلاب) می‌توان با برداشتن دریچه‌های چدنی، امکان دسترسی به این تأسیسات را فراهم کرده و تعمیرات لازم درصورت نیاز انجام شود.

دریچه های منهول چدنی را می توان در طرح ها و آرم های مختلفی تولید و به بازار عرضه کرد. برای این که قدرت مقاومت این دریچه های منهول افزایش یابد، در آن از سیمان ضد سولفات تیپ استفاده می کنند. معمولا برای تولید این نمونه از دریچه ها، نیاز به بار فشار بخار به مدت 8 ساعت است. تا دریچه منهول به فراوری برسد.

استفاده از این دریچه ها بدون شک می تواند ایمنی بیشتری به محیط هایی که دارای حفره های فاضلابی هستند ببخشد. در نمونه های قدیمی دریچه منهول هایی که تولید می شد، برای راحتی رفت و آمد از پله هایی برای دسترسی به داخل آن استفاده می شد. اما امروزه این دریچه ها بدون پله تولید می شوند و در محیط های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

ابعاد دریچه چدنی​

دریچه‌ چدنی به دلیل کاربرد وسیعشان در صنایع مختلف و نیز قابلیت ریخته‌گری نسبتا آسان، در انواع ابعاد و اشکال (مربعی، مستطیلی و دایره‌ای)می باشد.

پر کاربرد دریچه‌ چدنی مربعی می‌توان به دریچه‌هایی با طول ضلع 30، 40، 50، 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشاره کرد.

در نوع مستطیلی این دریچه‌ها، از ابعاد کوچک 30×20، 40×30، 50×40 و 60×50 سانتی‌متر در بازار موجود است تا دریچه‌هایی با ابعاد 80×60، 100×80 و حتی بزرگتر.

دریچه‌هایی دایره‌ای نیز که بر روی منهول‌ها در سطح شهر قرار می‌گیرند، بسته به قطر دهانه منهول در سایزهای مختلف تولید می‌شوند و از انواع پرکاربرد آن می‌توان به سایزهای 60، 80 و 100 سانتی‌متر اشار

دریچه چدنی چیست ؟

دریچه‌های چدنی یکی از محصولاتی هستند که از چدن به عنوان ماده اصلی ساخته شده‌اند. این دریچه‌ها به عنوان یک ابزار صنعتی و ساختمانی مورد استفاده قرار می‌گیرند و در محل‌های مختلفی از جمله سیستم‌های آب و فاضلاب، سیستم‌های گرمایش و سرمایش، مخازن آب و فاضلاب، ماشین‌آلات، صنایع نفت و گاز، و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

دریچه‌های چدنی به دلیل ویژگی‌های مثل مقاومت بالا در برابر فشار، مقاومت بالا در برابر خوردگی و سایر خصوصیات فیزیکی و شیمیایی، مورد توجه قرار گرفته‌اند. این دریچه‌ها می‌توانند در مقابل فشار آب، فشار هوا، فشار گاز و دیگر فشارهای زیاد مورد استفاده قرار بگیرند و به‌راحتی از آن‌ها استفاده شود.دریچه‌های چدنی عمدتاً در دو نوع یکطرفه و دوطرفه تولید می‌شوند. دریچه‌های یکطرفه به عنوان دریچه‌های دستیابی به سیستم‌های آب و فاضلاب و دریچه‌های دوطرفه به عنوان دریچه‌های کنترل جریان در سیستم‌های گرمایش و سرمایش مورد استفاده قرار می‌گیرند.

همچنین، دریچه‌های چدنی معمولاً به دو شکل مختلف کوره‌ای و رانشی تولید می‌شوند. در دریچه‌های کوره‌ای، قسمت بالایی دریچه چدنی ثابت است و قسمت پایینی آن قابل جابجایی است. در دریچه‌های رانشی، دریچه دارای قابلیت جابه جایی بودن و در دو طرف آن قرار دارد، به‌گونه‌ای که با دوران دریچه، جریان آب یا هوا را می‌توان کنترل کرد.

دریچه چدن

نوع پرکاربرد دریچه‌ منهول، دریچه چدن است. این دریچه جزو دریچه‌های نسبتا سنگین است که به راحتی نمی‌توان آن را جابه‌جا کرد. دریچه منهول چدن قابل بازیافت است و در صورت آسیب یا شکستگی می‌توان آن‌ها را ذوب کرد و مجددا در جریان تولید دریچه‌ چدن جدید مورد استفاده قرار داد.

مقاومت دریچه منهول چدن نسبت به ضربه مناسب است اما نسبت به رطوبت و زنگ‌زدگی مفاومت کمتری دارد. به علاوه کارایی دریچه منهول (دریچه چدن) به دلیل وزن مناسب بیشتر از دیگر دریچه‌ها است.دریچه منهول چدن نه آنقدر سنگین هستند که برداشتن آن‌ها غیرممکن باشد و نه آنقدر سبک که با عبور خودروها از جای خود بلند شوند.

همچنین به علت بالا رفتن قیمت فلزات دریچه چدن مورد توجه سارقین قرار گرفته و هرروزه شاهد به سرقت رفتن دریچه چدن هستیم از این رو از نوع دریچه چدن ضد سرقت مورد استقبال قرار گرفته اند.

چدن

چدن به آلیاژ هایی از آهن و کربن گفته می شود که از طریق ذوب مجدد سنگ آهن به همراه آهن و فولاد به دست می آید  بسته به نوع کاربرد آن  میزان کربن و سیلیسیم تا حد مطلوب کاهش داده می شوند. بیش از ۹۵ درصد وزن چدن را آهن تشکیل می دهد و عناصر آلیاژی اصلی آن کربن و سیلیسیم هستند که به طور معمول بین ۲. تا ۴ درصد کربن و ۱ الی ۳ درصد سیلیسیم دارد و به عنوان آلیاژی سه گانه شناخته می شود .

انواع دریچه منهول چدنی

همان طور که در ابتدا نیز به این موضوع اشاره کردیم، مدل‌های مختلفی از دریچه‌های منهول چدنی وجود دارد. درست این موضوع در خصوص دیگر ترکیب‌های دریچه‌های منهول چون دریچه منهول پلیمری نیز تعریف شده و برای خرید از این گروه محصولات نیز تنوع بالایی را شاهد خواهی بود.

در زیر نگاهی به انواع دریچه‌های منهول چدنی خواهیم انداخت:

دریچه چدن داکتیل

دریچه‌های چدنی داکتیل در سایزها و رنگ بندی‌های مختلفی عرضه شده‌اند. به این شکل با توجه به موقعیت مکانی که قصد استفاده از این دریچه‌ها را در آن دارید، می‌توانید سایز و رنگ مورد نظر خود را از میان مدل‌های موجود انتخاب کنید. به طور مثال در یک کارگاه صنعتی که مسیرهای زیرزمینی برای رفت و آمد وجود دارد، شاید شما مایل به استفاده از رنگ زرد باشید که در طول رفت و آمد و به طور کلی امور روزمره، نمود بیشتری داشته و بهتری با توجه به رنگ خود، تشخیص داده شود. حال در مرحله بعدی، باید به موضوع سایز این دریچه نیز توجه کرده و سایزی را انتخاب کنید که درست مطابق با سایز حفره باشد.

دریچه منهول چدنی

دریچه منهول چدنی

دریچه‌های لولادار و بدون لولا

برخی از این دریچه‌های منهول دارای لولا بوده و برخی دیگر بدون لولا طراحی شده‌اند. با توجه به نیازی که برای استفاده از آن‌ها دارید، می‌توانید یکی از نمونه‌های دارای لولا یا بدون لولا را خریداری کنید.

دریچه مربعی ۷۶۰ در ۷۶۰

یکی دیگر از پرکاربردترین دریچه‌های منهول چدنی را باید دریچه مربعی ۷۶۰ در ۷۶۰ بدانیم. این نوع دریچه برای حفره‌های فاضلاب شهری بسیار کاربرد داشته و به ویژه در مسیرهای خیابانی دیده می‌شود. نوع مواد به کار رفته در این دریچه منهول نیز داکتایل بوده و تست‌های صورت گرفته روی آن، حاکی از دوام عالی و عملکرد بی نقص این محصول است.

دریچه منهول فاضلاب پلیمری 1402

دریچه منهول چدن مخابراتی

همان طور که گفتیم از این دریچه ها برای مسیرهای تاسیساتی مختلف استفاده می‌شود که یکی از آن‌ها مسیرهای مخابراتی هستند. دریچه منهول چدن مخابراتی، برای همین منظور طراحی و تولید شده و ابعاد درب آن ۸۰۰ است. این محصول از ابعاد کلاف ۱۰۰ میلی متری برخوردار بوده و کاملا مستحکم و دارای ایمنی مورد انتظار است.

دریچه ضدسرقت لولادار

با توجه به ریسک تعریف شده‌ای که در خصوص سرقت دریچه های منهول همیشه وجود دارد، استفاده از نوع ضدسرقت آن کمک خواهد کرد تا نگرانی از این بابت وجود نداشته باشد. این نوع دریچه دارای لولا بوده و کاملا ضدسرقت طراحی شده است.

دریچه آتش نشانی

دریچه‌های آتش نشانی را در همه جای شهرها مشاهده می‌کنیم. دریچه منهول چدن آتش نشانی نیز با رنگ زرد تند خود شناخته شده بوده و از کاربردی‌ترین نوع دریچه‌های منهول به شمار می‌آیند.

دریچه بازدید کنتور آب

یکی دیگر از مدل‌های دریچه منهول چدنی، دریچه بازدید کنتور آب است که در تمام منازل باید به کار برده شود. این نوع دریچه دسترسی به کنتور آب را ایجاد کرده و هر بار که مامور آب برای بررسی وضعیت کنتور مراجعه می‌کند، این دریچه را باز کرده و سپس دوباره آن را مسدود خواهد کرد.

انواع دریچه های چدنی منهول:

چدن خاکستری،دریچه چدنی داکتیل (نشکن)،چدن بتن، دریچه فاضلاب دریچه فرودگاه ، دریچه گاز،کنتور آب، دریچه مخابرات و….

ویژگی‌های دریچه‌های چدنی می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  1. مقاومت بالا در برابر خوردگی: دریچه‌های چدنی به دلیل مقاومت بالا در برابر خوردگی و اکسیداسیون، برای استفاده در سیستم‌های فاضلاب، آب و هوا، و صنایع نفت و گاز مورد استفاده قرار می‌گیرند.
  2. دوام و ماندگاری: دریچه‌های چدنی دارای دوام بالا هستند و به‌راحتی خراب نمی‌شوند. به‌دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی چدن، این دریچه‌ها در برابر ضربه و خرد شدن مقاوم هستند و می‌توانند برای مدت طولانی در سیستم‌های مختلف به کار بروند.
  3. قابلیت نگهداری: دریچه‌های چدنی به‌راحتی قابل نگهداری هستند و نیازی به تعویض آن‌ها نیست. در صورتی که دریچه‌ها نیاز به تعمیر دارند، می‌توان آن‌ها را باز کرد و تعمیر کرد.
  4. ظاهر زیبا: دریچه‌های چدنی به‌دلیل ظاهری زیبا و جذاب، برای استفاده در محیط‌های داخلی و خارجی ساختمان‌ها نیز مورد استفاده قرار می‌گیرند.

در کل، دریچه‌های چدنی به دلیل ویژگی‌های فیزیکی، شیمیایی، و مقاومت بالای خود، یکی از ابزارهای صنعتی و ساختمانی بسیار مهم هستند.

جنس دریچه منهول چدنی

مواد اصلی مورد استفاده در ساخت دریچه منهول، چارچوب‌ها و سایر پوشش‌های دسترسی در سیستم‌های زیرزمینی، فولاد، چدن و بتن هستند.استفاده از این مواد آن‌ها را ارزان تر، قوی تر و سنگین تر می‌سازد.گاهی با وجود وزن بالا و طبیعت دست و پا گیر، دریچه منهول به سرقت می‌رود.به خصوص هنگامی که قیمت فلز بالا می‌رود. احتمالا شنیده اید که در یک مسیرده ها دریچه چدنی را بسرقت برده اند.علت ساخت سنگین این است که این عنصر کمتر در معرض سرقت قرار می گیرد.

به عنوان مثال

سبک ترین و ارزانترین آن مربوط به عبور پیاده رو ها و سنگین ترین آنها مربوط به تردد وسایل نقلیه فوق سنگین و فرودگاهی ست.با این حال با نصب سیستم‌های زیرزمینی، مهندسان برای ساخت دریچه منهول از مواد مقاوم در برابر خوردگی استفاده می کنند.به عنوان مثال به جای فولاد، چدن یا بتن را انتخاب می کنند. این امر در زیرساخت زیرزمینی و مناطقی که بیشتر در معرض خوردگی قرار دارند، صدق می‌کند.دریچه منهول اغلب از چدن، بتن و یا ترکیبی از این دو ساخته می‌شود.اخیرا ساخت دریچه منهول از پلاستیک تقویت شده.به طور معمول از یک ابزار برای بلند کردن دریچه منهول استفاده می‌شود.اگر چه ابزارهای دیگر مانند ابزارهای الکترومغناطیس می‌توانند به خوبی دریچه را باز کنند.

معرفی انواع دریچه منهول

این پوشش در طرح‌ها و مواد مختلف ظاهر می‌شوند.، که هر کدام مجموعه متفاوتی از ویژگی‌ها و مزایا را ارائه می‌کنند.علاوه بر ابعاد پوشش،ماده‌ای که در ساخت آن مورد استفاده قرار می گیرد.از اهمیت بالایی برخوردار است.این جنس ماده دریچه منهول است که مشخص می‌کند چه حجمی از بار را می تواند پوشش دهد.آب و هوا می‌تواند تست زمان را تحمل کند.امروزه دریچه منهول مرکب به خاطر توانایی بالای آن و گستره زندگی بالاتر نسبت به پوشش چدن سنتی محبوبیت زیادی دارد.

دریچه منهول با توجه به جنس ماده ای که در آنها بکار برده می شود متفاوت هستند. انواع دریچه منهول:

1. پوشش فلزی شامل:

چدن (داکتیل و خاکستری)

  • آهن (منسوخ شده)
  • فولاد (منسوخ شده)
  • کاپوزیت
  • نانوکامپوزیت
  • کوپلیمری

2. پوشش بتنی شامل:

  • بتن معمولی
  • بتن تقویت شده به کمک الیاف فولادی یا بتن مسلح

3. پوشش کامپوزیتی شامل:

  • FRP یا GRP
    FRP یا پلاستیک تقویت شده با فیبر، بهترین ماده کامپوزیت است. که برای ایجاد دریچه منهول استفاده می‌شود.
  • عناصری مثل رزین پلی استر اشباع نشده، فیبر شیشه‌ای، کوارتز و دو نوع ماده افزودنی دیگر دارد.

روش تولید آن‌ها بسیار پیچیده است. در مقایسه با پوشش SMC ، پوششFRP دارای یک سطح خوب است و توانایی بار بسیار بالایی می باشد.

  • BMC
    از ترکیبBMC و قالب سازی ، نوعی ماده مرکب بدست می آید که برای تولید BMC استفاده می‌شود.عناصری که در ساخت این پوشش استفاده می‌شوند شامل رزین‌های پلی استر اشباع‌نشده،فیبر شیشه‌ای، کربنات کلسیم و میله‌های فولادی هستند. روش تولید این نوع پوشش بسیار ساده است.و هزینه زیادی ندارد. مزایای دریچه BMC این است که آن‌ها سطح صافی دارند و رنگ یکدست آن‌ها شبیه پلاستیک است.با این حال، قابلیت بار این پوشش‌ها در سمت پایین است و آن‌ها مستعد اصطکاک هستند.
  • SMC
    SMC یا صفحه قالب ریزی ترکیب دیگری از مواد مرکب است.عناصری که در ساخت این پوشش‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرند.شامل رزین‌های پلی استر، پنج لیره ا‌یی، کربنات کلسیم و مقدار کمی مواد افزودنی هستند.روش تولید دریچه SMC کمی پیچیده و تا حدودی برگرفته از پوشش BMC است.همچنین این روش پر هزینه است. پوشش SMC، سطح صافی دارد و توانایی تحمل بار آن بسیار خوب می باشد.

منهول فاضلاب 1402

انواع دریچه چدنی

دریچه منهول دارای مدل های مختلفی است و بسته به نوع استفاده دارای قطر و یا ضخامت متغیر می باشد.اصلی ترین قسمتی که دریچه های منهول را از هم جدا می کند و موجب تفاوت آن ها می شود جنس سازنده درب منهول است.درب منهول از سال های بسیار دور در کشور های خارجی مورد استفاده قرار می گرفته است.به مین دلیل مهم ترین جنس های استفاده شده برای آن مواد بسیار قدیمی بتن و چدن هستند.در سال های اخیر نیز با توجه به افزایش قیمت فلز و بتن و همچنین سنگین بودن آن ها استفاده از درب ها با جنس کامپوزیت افزایش یافته است.

1- دریچه منهول بتنی

درب منهول بتنی از بتن به عنوان جنس اصلی دریچه بهره می گیرد. معمولا از فلز به عنوان چهارچوب دریچه و از خود بتن به عنوان درب استفاده می شود. دریچه بتنی در کنار وزن سنگین خود مقاومت بسیار بالایی نیز ندارد. و در صورت ورود ضربه سنگین دچار ترک و شکستگی می شود.همچنین دریچه منهول بتنی بعد از مدتی استفاده به دلیل طبیعت بتن و حضور در شرایط آب و هوایی مختلف دچار ترک، شکستگی و خوردگی شده و از بین می رود.

2- دریچه منهول چدنی

چدن به عنوان  فلز سنگین و مقاوم و به عنوان یکی از اصلی ترین مدل های دریچه منهول مورد استفاده قرار می گیرد. چدن در مقایسه با بتن مقاومت بیشتری دارد. و در طول زمان نیز کیفیت خود را از دست نمی دهد.اما امروز به دلیل بالا رفتن قیمت فلزات، استفاده از چدن هزینه بالایی داشته و همچنین نرخ دزدیدن این مدل دریچه های منهول نیز افزایش یافته است.

4- دریچه منهول نانو کامپوزیت کامپوزیت

دریچه منهول نانو کامپوزیت از جنس پلاستیک فشرده ساخته شده و در کنار وزن کم دارای مقاوت و دوام بسیار زیادی است.این مدل دریچه ها در سال های اخیر و با پیشرفت صنایع پلاستیک معرفی شده اند و به دلیل مزایای بسیار زیاد جای خود را در میان دیگر مدل های دریچه  باز کرده اند.

درب منهول نانو کامپوزیتی از ترکیب رزین ‌های پلیمری و مواد شیمیایی دیگر ساخته می شود.دریچه منهول نانو کامپوزیتی به دلیل کاهش هزینه ‌های ناشی از سرقت دریچه ‌های چدنی، مقاومت مکانیکی و هیدرولیکی بالا، مقاومت شیمیایی،زیبایی ظاهری ( امکان تولید در رنگ ‌های مختلف )،مقاومت در برابر گازهای خورنده فاضلاب و عدم فرسایش در حال گرفتن سهم زیادی از بازار دریچه  چدنی است.

کاربرد دریچه منهول چدنی چیست؟

دریچه منهول چدنی بر طبق شرکت کارفرما (آب و فاضلاب، مخابرات، گاز و برق ) بر اساس محل نصب (پیاده رو، خیابان، اتوبان بین شهری و درون شهری و فرودگاهی ) و نیز لوگوی شرکت های مجری و پیمانکار در اندازه ها و کلاس های متفاوتی ساخته می شود.

همچنین به چهار گوش بودن و دایره ای بودن هم تقسیم می شوند.که هر کدام نیز سایز و اندازه ی خود ار دارد ولی 60 سانتیمتری و 80 سانتیمتری از همه پر رونق تر است.این پوشش در مکان هایی مانند اتاق بازرسی برای فاضلاب،شهرداری، کابل کشی برق زیرزمینی، کابل کشی مخابرات و تاسیسات آب، گاز و نفت به کار می روند. همچنین می تواند ظاهر باغ ها و خیابان ها را زیبا سازد.دریچه ها در 6 کلاس ساخته می شوند و این کلاس ها از A15 تا F900 می باشد.

  1. A۱۵ : دریچه A۱۵ می‌تواند تا ۱.۵ تن وزن را تحمل کند.
  2. B۱۲۵ : دریچه B۱۲۵ می‌تواند در برابر با ۱۲.۵ تن وزن مقاوم باشد.
  3. C۲۵۰ : دریچه C۲۵۰ می‌تواند تا ۲۵ تن وزن را تحمل کند.
  4. D۴۰۰ : دریچه D۴۰۰ می‌تواند تا ۴۰ تن وزن را تحمل کند
  5. e۶۰۰ : دریچه e۶۰۰ می‌تواند تا ۶۰ تن را پوشش دهد.
  6. F۹۰۰ : Fدریچه۹۰۰ تا وزن ۹۰ تن را پوشش می‌دهد.

بسیار مهم است که کلاس مناسب انتخاب شود، در غیر این صورت اگر کلاس دریچه به درستی انتخاب نشود. ممکن است دریچه منهول تخریب شود و این می تواند خطرناک باشد.با دریچه ها و کلاس های آنها و میزان وزن و باری که می توانند تحمل کنند آشنا شدیم.حال می خواهیم به کاربرد هر یک در زیرساخت های ساختمانی و مناطق شهری مختلف اشاره ای داشته باشیم:

– A15 :

دریچه A۱۵ تنها می‌تواند برای ترافیک بسیار سبک مورد استفاده قرار گیرد.به عنوان مثال برای عبور عابران پیاده و دوچرخه سواران مورد استفاده قرار گیرد.

– B125 :

دریچه B۱۲۵ را می توان در راه‌هایی که رانندگی انجام می شود،. استفاده کرد و یا آن‌ها را می توان در مناطقی نصب کرد که تنها به آن دسترسی دارند.

C250:

دریچه C۲۵۰ در حوزه‌هایی مانند پارکینگ ‌های اتومبیل مورد استفاده قرار می گیرد.که در آن ترافیک حرکت کند و آرام است. همچنین دریچه تحت فشار زیادی قرار نخواهد گرفت.

– D400 :

دریچه D۴۰۰ می‌تواند در مناطقی بکار رود که در آن ترافیک سنگین و با تردد بسیار زیاد می باشد.جاده‌هایی که ماشین ها در آن در حال حرکت هستند،مکان هایی هستند که از این دریچه استفاده می شود.

e600 :

پوشش e۶۰۰ می‌تواند در نواحی سنگین مانند انبار و اسکله و غیره مورد استفاده قرار گیرد.

جایی که ماشین‌آلات سنگین مانند بالابر کارخانه در حال تردد و کار کردن هستند.

F900 :

پوشش F۹۰۰ می‌تواند در مکان‌هایی مانند فرودگاه‌ها که وسایل نقلیه سنگین در حال تردد هستند. وزن آنها فراتر از ماشین های سنگین می باشد، مورد استفاده قرار گیرد.این محصول یک صفحه قابل جا به جایی است. که بر روی دهانه باز منهول که قسمت ورودی چاه و یا فاضلاب است.قرار گرفته و از افتادن افراد و یا اجسام به داخل جلوگیری می کند.به طور کلی از دریچه  به جهت وارد نشدن مواد اضافی به داخل چاه ها و فاضلاب ها استفاده می شود. دریچه منهول دارای سیستم آب بندی نیز می باشد.که از ورود آب های سطحی جاری شده بر روی سطح منهول جلوگیری می کند.

در بالای درب دریچه معمولا .دو سوراخ برای وارد کردن میله فلزی مخصوص باز کردن درب وجود دارد.در بعضی موارد به عنوان روزنه ورود نور به داخل نیز مورد استفاده قرار می گیرد.منهول مناسب و با دوام کافی می تواند موجب افزایش امنیت و ایمنی در جاده ها و خیابان ها شود.دریچه مناسب و با کیفیت می تواند ایمنی را در بدترین شرایط آب و هوایی نیز برای شما تضمین کند.دریچه منهول به شکل معمول کاربرد های بسیار زیادی دارد. و به همین دلیل یکی از پر مصرف ترین وسیله ها در شهرداری ها و سیستم های شهری است.

دیگر کاربرد های دریچه منهول چدنی

  • اتاق های بازرسی فاضلاب.
  • کابل کشی برق زیر زمینی.
  • کابلکشی مخابرات.
  • تاسیسات آب، نفت و گاز.
  • زیبا سازی باغ ها و مناظر.
  • آتشنشانی.
  • کنتور.
  • مخابرات.
  • حوضچه.
  • بستن دریچه بازدید سپتیک تانک.
  • مزایای استفاده از دریچه منهول.
  • دریچه منهول برای پوشش انواع چاه ها و دریچه های ورودی زیر زمینی مورد استفاده قرار می گیرد. این دریچه ها با توجه به مدل ها. و جنس های مختلف خود دارای مزایای بسیار زیادی هستند.
  • در ادامه به توضیح آن ها خواهیم پرداخت.

مقاومت  در برابر خوردگی

دریچه چدنی

دریچه چدنی

تمامی دریچه ها با جنس های متفاوت خود تا حد زیادی در مقابل خوردگی مقاوم هستند.حتی دریچه بتنی هم مقاومت تقریبا زیادی در برابر خوردگی دارد. به دلیل نصب در خیابان و قرار گرتن در معرض نور خورشید این درب ها باید در مقابل اشعه فرا بنفش نیز مقاوم باشند. تمامی مدل های مختلف دریچه منهول از این نظر نمره قبولی کسب می کنند.

کنترل بو توسط دریچه منهول چدنی

دریچه های منهول چدنی به دلیل چفت شدن از ورود و خروج مواد به داخل دریچه جلوگیری می کنند.به این دلیل معمولا بو و رایحه بد ساطع شده از فاضلاب از این دریچه ها خارج نمی شوند.استفاده از دریچه منهول کامپوزیتی در مقایسه با دیگر مدل ها خطر سرقت درب و همچنین.نیاز به جایگزین کردن و صرف هزینه دوباره را از بین می برد.در کنار این موضوع، این درب ها بسیار سبک بوده و فقط یک نفر به راحتی می تواند آن را باز و بسته کند که این عامل در موارد اضطراری بسیار کاربردی خواهد بود.

قیمت محصول

که در مقایسه با دیگر جنس ها بسیار کمتر بوده و بهمین دلیل در طول سال های اخیر استفاده از دریچه منهول کامپوزیتی و همچنین تولید آن ها افزایش چشمگیری داشته است.

قیمت دریچه منهول به چه صورت است؟

قیمت دریچه منهول به چند عامل مشخص بستگی دارد. از جمله :

  1. جنس دریچه .
  2. قطر دریچه .
  3. ضخامت دریچه.

بنابراین شما بر اساس مکان و نوع استفاده می توانید. یکی از مدل های از پیش مشخص را انتخاب کنید.

برای مثال قیمت دریچه منهول با قطر 30 سانتی متر و بار ترافیک 10 تن با قیمت دریچه منهول با قطر 30 سانتی متر و بار ترافیک 25 تن متفاوت خواهد بود.همچنین این محصول با قطر 60 سانتی متر و بار ترافیک 10 تن با جنس کاپوزیت با همین مشخصات ولی جنس چدنی کاملا متفاوت است.بازار جهانی دریچه منهول به دلیل حضور شمار زیادی از سازندگان بین‌المللی، ملی و منطقه‌ای از هم گسیخته‌است.انتظار می‌رود که رقابت بین سازندگان پیشرو افزایش یابد، چرا که آن‌ها در روش‌های توسعه تجاری استراتژیک شرکت می‌کنند.آن‌ها همچنین در ادغام و اکتساب، همکاری، شراکت و نوآوری می کنند.و برای تقویت موقعیت خود در بازار در سال‌های آتی سرمایه‌گذاری می‌کنند.